Traseul cultural-istoric Oravița-Anina
Ruta cultural-turistică Oravița-Anina înglobează principalele obiective turistice culturale ale zonei și are ca scop evidențierea liniei ferate Oravița-Anina, o adevărată capodoperă de artă inginerească.
Traseul cuprinde următoarele obiective turistice istorice ce merită vizitate:
- Calea ferată Oravița-Anina - "Semmeringul Bănățean" - prima cale ferată montană de pe cuprinsul României ce datează din anul 1863 (a fost numită cu referire la calea ferată Semmering din Austria, Semmeringbahn)
- Gara Anina, o fostă stație de cale ferată, monument istoric aflat pe teritoriul orașului Anina.
La origini, scopul pentru care linia ferată Oravița-Anina a fost construită, a vizat exploatările miniere din ţinutul Banatului de Sud. Aceste exploatări au determinat căutarea unei soluții pentru transportul cărbunelui către Dunăre, unde putea fi încărcat în vapoare, pentru ca de acolo să ajungă în Imperiul Austro-Ungar.
Pentru construirea liniei ferate Oravița-Anina au fost concepute mai multe proiecte, dar abia din anul 1855, când a fost preluată calea ferată din Oravița de către StEG (Staats EisenbahnGesellschaft -Societatea privilegiată a Căilor Ferate de Stat Austriece), construcția căii ferate Oraviţa-Anina a prins contur.
Pentru construirea liniei ferate Oravița-Anina au fost concepute mai multe proiecte, dar abia din anul 1855, când a fost preluată calea ferată din Oravița de către StEG (Staats EisenbahnGesellschaft -Societatea privilegiată a Căilor Ferate de Stat Austriece), construcția căii ferate Oraviţa-Anina a prins contur.
O realizare extraordinară
La data de 20-21 septembire 2013 atât la Oraviţa cât şi la Anina s-au aniversat 150 de ani de la punerea în funcțiune a primei căi ferate montane de pe teritoriul actual al României. Traseul este supranumit "Semmeringul Bănățean" datorită asemănării dintre acesta şi calea ferată "Semmering " din Austria, construită între anii 1845-1854. Cele două căi ferate sunt similare, atât din punct de vedere al însușirilor tehnice, cât și în ceea ce privește peisajul montan pe care îl străbat.
Linia ferată Semmering are o lungime totală de 40 Km pe o diferenţă de nivel de 388 m, iar linia ferată Oravița-Anina, o lungime totală de 34 km, respectiv o diferență de nivel de 340 m.Totodată, Semmeringul Austriac prezintă 15 tunele, iar Semmeringul Bănățean 14 tunele.
Cel mai înalt viaduct al căi ferate din Austria are 47m, iar viaductul Jitin are 37 m. Deosebirea mare constă în lungimea tunelurilor. Cel mai lung tunel are 1428 m, în timp ce pe linia Oraviţa-Anina cel mai lung este de 660 m (Tunelul Gârlişte).
Linia ferată Semmering are o lungime totală de 40 Km pe o diferenţă de nivel de 388 m, iar linia ferată Oravița-Anina, o lungime totală de 34 km, respectiv o diferență de nivel de 340 m.Totodată, Semmeringul Austriac prezintă 15 tunele, iar Semmeringul Bănățean 14 tunele.
Cel mai înalt viaduct al căi ferate din Austria are 47m, iar viaductul Jitin are 37 m. Deosebirea mare constă în lungimea tunelurilor. Cel mai lung tunel are 1428 m, în timp ce pe linia Oraviţa-Anina cel mai lung este de 660 m (Tunelul Gârlişte).
Faptul care oferă greutate acestei construcţii vizează diferența de nivel dintre cele două gări. Calea ferată Oravița-Anina prezintă o înclinare de 20 % faţă de celelalte căi ferate care au o inclinare cu diferenţă de nivel de 14%. De asemenea, în cazul acestei linii raza curbelor este de 114 m faţă de celelalte căi ferate care au o rază de 150 m. Din această cauză au fost necesare locomotive şi vagoane speciale. Trecerea peste cele 10 viaducte măsoară o lungime totală de 843 m, iar trecerea prin cele 14 tuneluri o lungime totală de 2084 m. Tunelurile au fost săpate cu târnăcopul și dalta, dinamita nefiind încă inventată.
Linia nu a fost niciodată electrificată, funcţionând în momentul de faţă cu locomotive diesel. În depoul Oraviţa există o locomotivă cu aburi seria 50 000 care ar putea fi restaurată pentru o eventuală repunere în funcţiune.
Calea ferată Oraviţa-Anina este unicat in ţara noastră precum şi in sud-estul Europei, este monument istoric incadrat în grupa valorica "A" şi constituie o adevărată capodoperă de artă inginerească.
Calea ferată Oraviţa-Anina este unicat in ţara noastră precum şi in sud-estul Europei, este monument istoric incadrat în grupa valorica "A" şi constituie o adevărată capodoperă de artă inginerească.
Alte obiective din zona Oravița-Anina:
- Peștera Buhui - cu cel mai lung curs subteran din România, și Lacul Buhui, primul lac artificial din România
- Buhui - Mărghitaș, arie protejată
- Cheile Minișului cu Cascada și Izbucul Bigăr.
Sursa Text & Foto: https://www.romaniaferoviara.ro/, https://www.facebook.com/visitcaras/posts/